Monday 28 May 2012

Syukur

Kita perlu selalu menghargai setiap apa, siapa yg kita miliki/ sayangi supaya bila secara tiba2 kurniaan itu ditarik balik kita tak berasa terlalu kecewa. Tak kira apa sahaja bentuk kurniaan dari yang Maha Esa, rasa syukur perlu sentiasa dalam jiwa.

Manusia ini sifatnya sangat pelik, bila terima sesuatu yg mengembirakan, kadang2 manusia mudah alpha dan lupa. Rasa ego juga mampu membuatkan manusia buat2 lupa yg sebenarnya rasa gembira itu datangnya dari Allah. Bila ditimpakan sesuatu dgn kedukaan, cepat pula manusia melatah, menuduh yg bukan2, kononnya di manakah keadilan.

Mendidik hati untuk selalu syukur bukan satu tugas mudah. Ia satu amanah yg perlu dipikul bukan semusim dua. Tapi satu amanah yg perlu kita laksanakan secara istiqamah. Walaupun kecil, tapi perlu kerap dan berterusan. Supaya sikap itu menjadi sebati dala diri.

Dalam usaha untuk membantu 'dia', aku kena selalu bersyukur..sebab 'dia' ada dlm hidup aku. Walaupun kadang2 perit, tapi aku perlu selalu redha, untuk bantu 'dia' dekat padaNya...berikanlah aku kekuatan dalam setiap keadaan, moga aku terus syukur 'dia' ada dalam hidup ku..aminnn..aminn..aminnn...

No comments:

Post a Comment