Friday 12 May 2017

Andai tiba saatnya

Jantung aku berdetak laju sejak belakangan ini, susah sungguh utk tenangkan kelajuannya, seolah-olah sedang berkejaran..sedangkan aku duduk bersahaja di depan tv. Agaknya banyak tugasan menunggu di tempat kerja, buatkan aku tak senang hati. Redhalah wahai hati, inilah punca rezekimu, Moga bantuan Allah selalu di sisi.

Andai tiba saatnya, kalau aku dijemput pergi. Apa agaknya amalan ku yg akan membantuku di sana nnt. Terasa seram sejuk memikirkannya. Dosa lampau yg masih belum terampun lagi agaknya apa lah kisahku nnt. 

Meninggal suami dan anak3 pasti bukan satu pilihan. Andai ini saatnya, moga kalian akan mampu menghadapinya. Tidak akan cepat walau sesaat dan lambat walau sedetik, jika telah tertulis andai telah tiba saatnya nnt.

Isteri kedua abah telah meninggalkan kami, permergian yang agak mengejut di kala tiada perkhabaran serius berkenaan arwah. Tanggal 30 April 2017, arwah pergi buat selamanya. Abah tampak tenang, mungkin sebab agak lama telah berbakti menjaga arwah, kini, abah pasrah dengan kehendak Ilahi.

Sehari sebelum pemergian arwah, keluarga ku dikejutkan dengan pemergian sepupuku, kak aminah isteri abg tapa, baru sebulan setengah yg lepas suaminya  meninggal dunia, akhirnya arwah menyusul cinta sejati mereka. Tinggallah anak2 tanpa ibu dan ayahnya. Sayu memikirkan, tapi ini semua ketentuan Ilahi.

Yang ditinggalkan pasti lelah menghadapi kehilangan demi kehilangan. Kalau hilangnya orang, masih tinggal sisa-sisa harapan untuk ditemui. Andai dijemput pergi, hanya doa buat pengubat rindu tak bertepi.

No comments:

Post a Comment