Wednesday 6 June 2012

Bila hati sudah sayang

Luahan rasa sayang merupakan satu halwa telinga yang didamba oleh setiap insan.

Sayang seorang ibu pada anaknya, sayang seorang suami pada isterinya, sayang seorang manusia pada sahabatnya, sayang seorang guru pada anak muridnya...Terlalu banyak bentuk sayang dalam dunia ini.
Bila hati sudah sayang, kadang kala kita sebagai manusia boleh hanyut dibuai perasaan itu.

Kerana sayang juga, seorang ayah tidak betah menegur anak manjanya,
Kerana sayang juga, seorang kekasih mendiamkan diri atas kecurangan kekasihnya,
Kerana sayang juga, seorang isteri tidak mampu membimbing suaminya...

Dan banyak lagi contoh sayang yang mendatangkan aura negatif dalam hidup manusia.

Sayang itu perlu, tapi perlu juga berpada-pada. Sebagai isteri tinggalkan 10% rasa sayang kita pada suami untuk menyanyangi diri sendiri. Jika, andai kata si suami pergi meninggalkan kita sama ada secara baik mahupun sebaliknya, isteri itu mampu untuk berdiri kembali, meneruskan perjuangan hidup.

Terbaca satu artikel pada laman sesawang muhdkamil.org berkenaan sayang. Sayang itu dikaitkan dengan ketidakmampuan kita untuk menegur orang yg kita sayang, takut terkesan hatinya sehingga memberi impak pada perhubungan kita.

Tapi andai dibiar mereka yg kita sayangi terus hanyut dibuai mimpi, itu lebih menyakitkan. Especialy, kalau berkenaan menunaikan hak Allah. Wajib kita menjalankan tanggungjawab itu dengan penuh kesabaran, itulah tanda sayang yang sebenar-benarnya...insyaAllah.

p/s: Teringat cerita korea my one and only yg sedang hangat ditayangkan, kisah satu keluarga di mana mak dan ayahnya asyik risaukan anak sulung dan anak bongsu sahaja. Anak tengah sering terabai. Walaupun nampak tak sinigfikan untuk ditonjolkan, tapi hakikatnya memang itu yg kebanyakan terjadi dalam keluarga..huhuhu..sangat kesian pada dongchan...watak anak tengah tersebut..merayu2 minta perhatian emak dan ayahnya..wawawawa

Just-You-Korean-Drama

2 comments:

  1. Kerana sayang juga, saya tinggalkan kamu..hahhahha

    ReplyDelete
  2. bila jauh memutik rindu..hahahhaha

    ReplyDelete