Thursday 7 June 2012

Ikhlas menjadi sahabat

Keikhlasan adalah mainan hati. Pada wajah ia mungkin kelihatan berbeza. Lalu mentafsir keikhlasan orang lain – saya fikir – ia perbuatan sia-sia dan tidak berfaedah. Cukuplah dengan menjaga hati sendiri.

Begitu juga dengan berkawan. Berkawanlah dengan ikhlas. Jika tidak, acap kalilah kita akan berkecil hati atau memendam rasa. Kadangkala kita berfikir beliaulah yang paling rapat dengan kita. Di hati, rupa-rupanya tidak.

Hakikatnya, orang lain muncul memberi pertolongan ketika kita memerlukannya.
~ petikan dari http://muhdkamil.org/

Ketika aku sangat2 memerlukan motivasi seumpama ini, aku ditemukan dgn artikel ringkas dari blog prof. Sangat terkesan di hati. Berkawanlah dengan ikhlas, tanpa mengharap apa2 balasan dan jagalah hati sendiri, mengharap redha Allah lebih utama dari mencari redha manusia. Dalam berkawan juga perlu berhati2. Bila menaruh harapan yg terlalu tinggi kala menjangkakan dia sahabat sejati, bila2 masa sahaja hati ini boleh kecewa.

Teringat juga pesan seorang kawan tentang ikhlas. Bila aku sering bergurau dgnnya .."macam tak ikhlas je ni" atas sebarang bantuan atau pemberiannya. Balas kawanku, "Ikhlas itu umpama semut hitam, di atas batu hitam, di kala malam yg gelap gelita, usah bermain dengan perkataan ikhlas, andai kita sendiri tidak mampu menafsirnya". Dan pesanan itu terngiang2 di telinga...

Membina ikatan persahabatan dan berusaha mengekalkannya bukan perkara yang calang2 kalau kita membina atas dasar mengambil kesempatan. Hubungan yg sebegitu sememangnya amat rapuh dan mudah dilanda ombak.

Ingat selalu pada Allah, moga2 Allah akan ingat diri kita...

No comments:

Post a Comment